Blogs

Pech hebben en oplossen

Pech hebben en oplossen

Pech onderweg 

Het vaarseizoen is weer begonnen; het schip dat in het voorjaar is opge­kalefaterd, ligt te wachten om de winterse vaarplannen te helpen realiseren. Het plezier van het zeilen en varen hangt in grote mate af van de uitrus­ting en – niet te vergeten – van het onderhoud.

We hebben geweldig ons best gedaan om met een technisch betrouwbaar schip het nieuwe seizoen in te gaan, maar helaas is het zo dat na verloop van tijd zich dingen voordoen die onze aandacht vragen. Het zijn gelukkig meestal maar kleinigheden die mis­schien ook nog wel te voorkomen wa­ren geweest, ware het niet dat we alle­maal af en toe onzorgvuldig of slordig handelen. Denk bijvoorbeeld aan het boutje van een D-sluiting dat er vandoor gaat; de sluiting is onbruikbaar geworden, omdat we vergeten waren het boutje goed vast te zetten. Het is maar een voorbeeld. Toch kan een dergelijk ongelukje al tot een hoop getob lei­den, zeker als er geen goed alternatief voorhanden is.

Wat er ook mis mag gaan, het is wel een prettig idee zo voorbereid te zijn dat we het ongemak à la minuut kunnen verhel­pen. Stelt u zich eens voor: u bent op week­end en er doet zich iets voor, waardoor de gemaakte plannen de mist in drei­gen te gaan. Na onderzoek blijkt, dat de impeller van de koelwaterpomp kapot is. Even een servicedienst bellen? Dat kan mooi tegenvallen. Het schip ligt op een slecht bereikbare plaats en er is geen telefoon in de buurt. Als er al iemand te bereiken is, kan het zijn dat de monteur net onderweg is naar een ander storingsgeval. Het kan ook zijn dat er niet opgenomen wordt, omdat ook in deze branche men meer vrije tijd krijgt. Het kan dus nodig zijn, dat men zelf aan de slag gaat; wat na­tuurlijk wel betekent, dat er enige vaardigheid en inventiviteit aanwezig moeten zijn en bovendien de attribu­ten om het ongemak te herstellen.

Wat het eerste betreft, men kan aan de wal altijd wel geholpen worden door een in de buurt zijnde “duizendpoot”. Helaas is het zo, dat deze maar weinig hulp kan bieden, als er geen vervan­gend materiaal en passend gereedschap aan boord zijn. Laten we eens nagaan, wat wel handig “zou kunnen zijn” om aan boord te hebben. Ik stel duidelijk: “zou kunnen zijn”, omdat het moeilijk is precies aan te geven wat, waar en wanneer iets gebruikt moet worden. Een groot deel kan namelijk afhangen van uw improvisatietalent.

Het gereedschap

Natuurlijk neemt u mee de gereed­schapset die bij de motor meegeleverd is: steeksleutels, schroevendraaiers, car­terpomp. De aanvulling: combinatie­tang, waterpomptang, hamer, verstel­bare sleutel (bahco), ijzerzaag(je) met reserveblad, platte beitel, fittingschroe­vendraaier, platte en ronde vijl, priem. Voor langere trippen: een boorma­chine (hand of elektrisch), boren en een bankschroefje.

Hiermee is aardig wat werk te verrich­ten, mits er ook materiaal aanwezig is.

Voor het motorruim: het mooiste is een door de fabrikant samengesteld eerstehulp-pakket. Hier­in – mag men aannemen – zitten alle mogelijke dingen voor kleine repara­ties. Heeft men dit niet, dan is het volgende aan te bevelen: impeller, koelwaterpomp, slang van verschillen­de diameters (opmeten), slangklem­men, pakkingpapier, zekeringen (blok­je), V-riem, olie voor motor en/of keerkoppeling, schroefaspakking, schroefasvet. Voor benzine-(buiten­boord)motoren bougies en koper­draadborstel.

Wat nog meer 

Reservezekeringen div. amperage en afmetingen. (Weet u waar ze overal zitten?). Lampjes: van alle soorten mi­nimaat één, (navigatie en verlichting; let op wattage en fittingmodel). Wat draad en kroonsteentjes om lei­dingwerk te repareren. Isolatieband, reservebatterijen (handlamp, klok, enz.), gedistilleerd water voor de accu, zuurvrije vaseline om elektrische con­tacten te conserveren. En als het even mogelijk is, een multitester voor het opzoeken van de storingen. Deze kos­ten tegenwoordig maar een paar tien­tjes.

Voldoende lijn voor een val, zeilgaren plus naalden, diverse sluitingen. wat kabelklemmetjes (stag diameter), bou­ten en moeren van div. diameter en lengte, wat schroeven van div. dia­meter en lengte, splitpennen, watervaste tape, compound (siliconen, rub­ber) sjordraad, blokken (enkel en hondsvot).

Lijm, schuurpapier, kwastjes, verdun­ning, verf voor de behandeling van be­schadigde plekken. Dit hoeven maar kleine beetjes te zijn. Het zo snel mogelijk bijwerken van een bescha­diging scheelt ‘s winters een hoop werk.

Stormlantaarn, olie, reserveonderdelen pomptoilet. Handleidingen van de aanwezige apparatuur en – niet te ver­geten – bedradingsschema’s.

Dit alles bij elkaar is nog al wat, zult u zeggen. Maar het valt wel mee, ge­zien de ruimte die op onze schepen aanwezig is. Een viskoffer of vakken­doos voor bijvoorbeeld alle kleine delen neemt echt niet zoveel ruimte in. En deze geeft meteen een goed over­zicht van al het aanwezige. Een goed gebruik is, dat wanneer er iets aan deze voorraad onttrokken wordt, het ook weer zo snel mogelijk aan te vullen. Dat voorkomt misgrijpen. In geval van noodreparaties, deze zo snel moge­lijk, goed en vakkundig herstellen of laten herstellen.


Stagkikker
01nov

Stagkikker

Stagkikker Vlaggenlijnen hebben voor de meesten onder ons dikwijls een vervelend eind, en wel dat gedeelte dat belegd moet worden. De...

Het gebruik van Life-lijnen
01nov

Het gebruik van Life-lijnen

  In deze blog leren we u praktische handvatten over het gebruik van life-lines.

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen