Blogs

Roest en dan...?

Roest… en dan?

Albert Lemson geeft zijn visie op de behandeling van roest op onze schepen.

Vroeg of laat krijgt iedere stalen boot wel ergens last van een roestplek. Nu is dat helemaal niet erg als er maar op tijd wat aan gedaan wordt. Maar soms ontsnapt een roestplek wel eens aan het oog van de eigenaar en kan de roest uitgroeien tot het punt dat we ons fvragen: ‘Hoe moeten we dit afdoende behandelen?’ Betreft het nu enkele plekken, dan kunnen we met geduld en wat eenvoudige middelen de roest  wel weer onder controle krijgen. Maar soms is de roest over het gehele schip te vinden en vragen we ons af of dit nog wel een klus is die op een goede manier en in redelijke tijd te doen is. Wie wel eens een onderwaterschip heeft ontroest en weer in de verf gezet weet dat dit een geweldige klus is die we liever niet doen. Als dan het volgend jaar blijkt dat al het werk eigenlijk voor niets is geweest, wordt men haast wanhopig en wordt er advies gevraagd aan de werf of aan een andere deskundige.

Allereerst moet je weten wat de oorzaak van de roest is. Bijvoorbeeld komt de roest door een beschadiging van het verf systeem? Komt het door een te kleine laagdikte van de verf ?

Of werd een verkeerd soort verf gebruikt die niet geschikt is voor het te behandelen oppervlak? Werd voor het schilderen wel de goede voorbehandeling (schoonmaken, schuren, ontvetten) gedaan? Al met al is roest een vervelend probleem. De vraag is dan ook hoe we roest te lijf gaan en hoe we het gaan behandelen. Ook moeten we bedenken of het wel verantwoord is er zelf aan te beginnen. Wie wel eens een onderwaterschip heeft behandeld, weet dat dit een van de klussen is die we liever niet te vaak willen doen.

Als we roest verwijderen, willen we er het liefst zeker van zijn dat het voorlopig niet meer terugkomt.

Om een goed resultaat te krijgen zijn er verschillende manieren om roest te lijf te gaan .

Om te weten tot hoe ver roest moet worden verwijderd, is er eigenlijk maar een optie: het staal moet blank zijn en ruw van oppervlak, dit om een goede hechting van de verf op het staal te krijgen. Nu hoor ik u denken: ‘Hoe en met wat bereik ik dat?’ De beste manier is het staal te laten stralen, dit is een manier die voor een doe-het-zelver echter haast niet toepasbaar is omdat dit een aantal machines vereist en speciale aandacht voor de omgeving en het milieu. Wat voor ons wel toepasbaar is, zijn verschillende handgereedschappen die in de meeste bouwmarkten te koop zijn. Ook zie je in diverse watersportbladen hulpmiddelen staan die speciaal zijn ontwikkeld om op verschillende manieren goed te ontroesten. Een ervan is een rubber schijf met daarin hardstalen pennen die op een handboormachine hetzelfde resultaat geeft als stralen.

Enkele andere gereedschappen om goed te ontroesten zijn:

  • de handstaalborstel
  • een roterende staalborstel
  • een schuurschijf op een haakse slijptol liefst met een grove korrel (korrel 40)
  • een lamellen schijf op de boortol of haakse slijptol
  • een hamer met een staalbeitel, voor de dikke plakken roest
  • een grote en een kleine verfkrabber
  • als men in het bezit is van een goede luchtcompressor, is een naaldenkoker (dit is een soort buis met daarin een 30-tal stalen pennen die door middel van perslucht snel heen en weer gaan en dus als hamertjes de roest weg slaan) een goed idee

 

Bedenk wel, dat bij alle werkzaamheden gedacht moet worden aan persoonlijke bescherming zoals een veiligheidsbril, mondkap, werkhandschoenen, gehoorbescherming en goede werkkleding.

Na het ontroesten spreekt het voor zich dat het staal weer beschermd moet worden.

Om een goede bescherming te krijgen moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan .

Raadpleeg daarom de werf of een jachtschilder voor een deskundig advies.


Stagkikker
01nov

Stagkikker

Stagkikker Vlaggenlijnen hebben voor de meesten onder ons dikwijls een vervelend eind, en wel dat gedeelte dat belegd moet worden. De...

Het gebruik van Life-lijnen
01nov

Het gebruik van Life-lijnen

  In deze blog leren we u praktische handvatten over het gebruik van life-lines.

Reacties

Log in om de reacties te lezen en te plaatsen