Koolmonoxidevergiftiging
In dit blog willen we de gevaren en detectie van kookmonoxide bespreken.
Heeft u een nuttige tip: schrijf de reactie hieronder of laat het onze webmaster weten!
Kolendampvergiftiging
Op onze vaarcursus kwam bij het onderdeel E.H.B.O. het probleem van de kolendampvergiftiging weer even om de hoek kijken. Koolmonoxidevergiftiging – de geruisloze dood – is aan boord van onze schepen beslist niet uitgesloten. Integendeel zou ik zeggen. Er wordt meestal gevaren als de temperaturen van dien aard zijn, dat het aangenaam vertoeven is op het water. De verwarmingsapparatuur die wij dan aan boord hebben, bestaat als regel slechts uit een kooktoestel dat op gas of op petroleum brandt. Een enkel apparaat brandt op spiritus. Geen van deze apparaten heeft als regel een afvoer. De verbrandingsgassen komen in de kajuit. Bij mooi weer, als kajuitdeur en/of schuifluik wijd open staan, is er in het geheel geen probleem. Als we echter met koud en nat weer geconfronteerd worden, mogen we graag bij elkaar kruipen, de ventilatie tot het minimum beperken, het kooktoestel hoog opdraaien, er eventueel een omgekeerde bloempot op plaatsen en dan verder rustig inslapen, De situatie dat er zuurstofgebrek ontstaat en dat het kooktoestel koolmonoxide produceert, is nu geschapen (vergelijk de badkamergeiser met slechte of geen afvoer).
Wilt u uw kajuit prettig verwarmen, dan moet de warmtebron zo laag mogelijk staan. De warmtebron moet voorzien zijn van een afvoer, zodat verbrandingsgassen naar buiten kunnen. (Boven de warmtebron moet een afvoer aangebracht zijn waardoor de verbrandingsgassen naar buiten kunnen worden afgevoerd.) Door de noodzakelijke ventilatieopeningen wordt verse lucht van buiten aangevoerd.
De goedkoopste kachel die wij zagen en die goed voldeed, was de kachel aan boord van de familie Verwer. Deze kostte, behalve wat tijd om te knutselen, slechts enkele kwartjes. De kachel bestond uit twee omgekeerde verfblikken, die op elkaar stonden, met wat gaten in de bodem en daaraan een metalen slang die door het dak ging. Een en ander was op een kooktoestel gemonteerd. Het geval was zeer klein en makkelijk op te bergen.
Duurdere uitvoeringen hebben we onder meer op de werf en op de Hiswa gezien. In het laatste nummer van Toerzeilen is een uitvoerig artikel gewijd aan kachels. Er wordt zelfs een goede kachel van Engels fabrikaat genoemd die ongeveer op € 120,– komt. Deze brandt op dieselolie en heeft een spanning van 12 volt nodig. Het stroomverbruik zou laag zijn. Nu heeft U nog de gelegenheid om te voorkomen dat Uw kajuit van de zomer bij koud weer onveilig wordt. Zonder afvoer is dit niet mogelijk.
Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen