Pech hebben en oplossen
Pech hebben en oplossen
Pech onderweg
Het vaarseizoen is weer begonnen; het schip dat in het voorjaar is opgekalefaterd, ligt te wachten om de winterse vaarplannen te helpen realiseren. Het plezier van het zeilen en varen hangt in grote mate af van de uitrusting en – niet te vergeten – van het onderhoud.
We hebben geweldig ons best gedaan om met een technisch betrouwbaar schip het nieuwe seizoen in te gaan, maar helaas is het zo dat na verloop van tijd zich dingen voordoen die onze aandacht vragen. Het zijn gelukkig meestal maar kleinigheden die misschien ook nog wel te voorkomen waren geweest, ware het niet dat we allemaal af en toe onzorgvuldig of slordig handelen. Denk bijvoorbeeld aan het boutje van een D-sluiting dat er vandoor gaat; de sluiting is onbruikbaar geworden, omdat we vergeten waren het boutje goed vast te zetten. Het is maar een voorbeeld. Toch kan een dergelijk ongelukje al tot een hoop getob leiden, zeker als er geen goed alternatief voorhanden is.
Wat er ook mis mag gaan, het is wel een prettig idee zo voorbereid te zijn dat we het ongemak à la minuut kunnen verhelpen. Stelt u zich eens voor: u bent op weekend en er doet zich iets voor, waardoor de gemaakte plannen de mist in dreigen te gaan. Na onderzoek blijkt, dat de impeller van de koelwaterpomp kapot is. Even een servicedienst bellen? Dat kan mooi tegenvallen. Het schip ligt op een slecht bereikbare plaats en er is geen telefoon in de buurt. Als er al iemand te bereiken is, kan het zijn dat de monteur net onderweg is naar een ander storingsgeval. Het kan ook zijn dat er niet opgenomen wordt, omdat ook in deze branche men meer vrije tijd krijgt. Het kan dus nodig zijn, dat men zelf aan de slag gaat; wat natuurlijk wel betekent, dat er enige vaardigheid en inventiviteit aanwezig moeten zijn en bovendien de attributen om het ongemak te herstellen.
Wat het eerste betreft, men kan aan de wal altijd wel geholpen worden door een in de buurt zijnde “duizendpoot”. Helaas is het zo, dat deze maar weinig hulp kan bieden, als er geen vervangend materiaal en passend gereedschap aan boord zijn. Laten we eens nagaan, wat wel handig “zou kunnen zijn” om aan boord te hebben. Ik stel duidelijk: “zou kunnen zijn”, omdat het moeilijk is precies aan te geven wat, waar en wanneer iets gebruikt moet worden. Een groot deel kan namelijk afhangen van uw improvisatietalent.
Het gereedschap
Natuurlijk neemt u mee de gereedschapset die bij de motor meegeleverd is: steeksleutels, schroevendraaiers, carterpomp. De aanvulling: combinatietang, waterpomptang, hamer, verstelbare sleutel (bahco), ijzerzaag(je) met reserveblad, platte beitel, fittingschroevendraaier, platte en ronde vijl, priem. Voor langere trippen: een boormachine (hand of elektrisch), boren en een bankschroefje.
Hiermee is aardig wat werk te verrichten, mits er ook materiaal aanwezig is.
Voor het motorruim: het mooiste is een door de fabrikant samengesteld eerstehulp-pakket. Hierin – mag men aannemen – zitten alle mogelijke dingen voor kleine reparaties. Heeft men dit niet, dan is het volgende aan te bevelen: impeller, koelwaterpomp, slang van verschillende diameters (opmeten), slangklemmen, pakkingpapier, zekeringen (blokje), V-riem, olie voor motor en/of keerkoppeling, schroefaspakking, schroefasvet. Voor benzine-(buitenboord)motoren bougies en koperdraadborstel.
Wat nog meer
Reservezekeringen div. amperage en afmetingen. (Weet u waar ze overal zitten?). Lampjes: van alle soorten minimaat één, (navigatie en verlichting; let op wattage en fittingmodel). Wat draad en kroonsteentjes om leidingwerk te repareren. Isolatieband, reservebatterijen (handlamp, klok, enz.), gedistilleerd water voor de accu, zuurvrije vaseline om elektrische contacten te conserveren. En als het even mogelijk is, een multitester voor het opzoeken van de storingen. Deze kosten tegenwoordig maar een paar tientjes.
Voldoende lijn voor een val, zeilgaren plus naalden, diverse sluitingen. wat kabelklemmetjes (stag diameter), bouten en moeren van div. diameter en lengte, wat schroeven van div. diameter en lengte, splitpennen, watervaste tape, compound (siliconen, rubber) sjordraad, blokken (enkel en hondsvot).
Lijm, schuurpapier, kwastjes, verdunning, verf voor de behandeling van beschadigde plekken. Dit hoeven maar kleine beetjes te zijn. Het zo snel mogelijk bijwerken van een beschadiging scheelt ‘s winters een hoop werk.
Stormlantaarn, olie, reserveonderdelen pomptoilet. Handleidingen van de aanwezige apparatuur en – niet te vergeten – bedradingsschema’s.
Dit alles bij elkaar is nog al wat, zult u zeggen. Maar het valt wel mee, gezien de ruimte die op onze schepen aanwezig is. Een viskoffer of vakkendoos voor bijvoorbeeld alle kleine delen neemt echt niet zoveel ruimte in. En deze geeft meteen een goed overzicht van al het aanwezige. Een goed gebruik is, dat wanneer er iets aan deze voorraad onttrokken wordt, het ook weer zo snel mogelijk aan te vullen. Dat voorkomt misgrijpen. In geval van noodreparaties, deze zo snel mogelijk, goed en vakkundig herstellen of laten herstellen.

Reacties
Log in om de reacties te lezen en te plaatsen